~ satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk (pelajar) sesuatu proses pendidikan.
~ Pentaksiran terbahagi kepada empat iaitu :
- produk - pengetahuan, kemahiran dan nilai yang pelajar peroleh setelah melalui proses pendidikan.
- proses - langkah, tindakan, operasi yang digunakan untuk mendapatkan hasil yang dikehendaki.
- maklumat - bukti tentang prestasi pelajar dalam sesuatu perkara yang ditaksir.
- penghakiman - proses pertimbangan tentang proses pencapaian pendidikan pelajar.
- instrumen
- kumpulan yang ditaksir
- respons
- kumpulan yang menaksir
- skor
- proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.
- menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
- mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran.
- memperbaiki pengajaran dan pembelajaran.
- merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.
- melibatkan semua atau sebahagian besar murid dalam kelas secara efektif.
Pentaksiran <---> objektif pengajaran dan pembelajaran
<---> aktiviti pengajaran dan pembelajaran
<---> aktiviti pengajaran dan pembelajaran
~ Ciri pentaksiran yang baik :
~ satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan membuat analisis dan keputusan yang bertujuan untuk mengambil tindakan yang wajar dalam pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.
~ Gay (1985) berpendapat bahawa penilaian ialah salah satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai.
~ Kandungannya adalah dari aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan dan penyimpulan.
~ Prosedur penilaian :
Peringkat Persediaan Ujian ---> Peringkat Pentadbiran Ujian ---> Peringkat Pemeriksaan dan Pengukuran ---> Peringkat Analisis ---> Peringkat Interpretasi dan Tindakan
~ Konsep pendidikan :-
~ Pengujian ialah cara yang sistematik bagi mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu berkaitan dengan pembelajaran.
~ Tujuan : mendapatkan maklumat pencapaian pelajar dalam bidang kognitif, afektif dan psikomotor.
~ Dalam pengajaran bahasa, pelajar dan guru bahasa memerlukan data yang boleh digunakan bagi merancang pengajaran dan pembelajaran terutama setelah dikenal pasti daerah kelemahan yang memerlukan perhatian.
Kesimpulan
- Keobjektifan - ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
- Kebolehtadbiran - kelicinan dan kerja-kerja soalan yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah.
- Kemudahtafsiran - maklumat tentang calon berdasarkan skor, mendiskriminasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran.
- Menyeluruh - mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting.
~ satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan membuat analisis dan keputusan yang bertujuan untuk mengambil tindakan yang wajar dalam pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.
~ Gay (1985) berpendapat bahawa penilaian ialah salah satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai.
~ Kandungannya adalah dari aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan dan penyimpulan.
~ Prosedur penilaian :
Peringkat Persediaan Ujian ---> Peringkat Pentadbiran Ujian ---> Peringkat Pemeriksaan dan Pengukuran ---> Peringkat Analisis ---> Peringkat Interpretasi dan Tindakan
~ Konsep pendidikan :-
- satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang pelajar bagi tujuan tertentu.
- proses mendapatkan gambaran tentang pretasi seseorang dalam pembelajaran. Aktiviti dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran, aktiviti yang dijalankan secara berterusan dan aktiviti yang bertujuan untuk mendapatkan pembelajaran yang baik.
- mengetahui keupayaan kemahiran atau pengetahuan asas yang sedia ada pada pelajar pada perkara-perkara yang hendak diajar.
- praujian / 'pretest' -> hasil ujian memberikan gambaran -> keupayaan pelajar dalam pengajaran guru tersebut.
- menolong guru mengetahui sejauh manakah pelajar mereka telah dapat menguasai atau mempelajari perkara yang telah disampaikan.
~ Pengujian ialah cara yang sistematik bagi mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu berkaitan dengan pembelajaran.
~ Tujuan : mendapatkan maklumat pencapaian pelajar dalam bidang kognitif, afektif dan psikomotor.
~ Dalam pengajaran bahasa, pelajar dan guru bahasa memerlukan data yang boleh digunakan bagi merancang pengajaran dan pembelajaran terutama setelah dikenal pasti daerah kelemahan yang memerlukan perhatian.
Kesimpulan
- penilaian ialah proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif bagi menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran.
- penilaian berguna untuk membaiki rancangan mengajar, kurikulum, pengesanan punca kelemahan dan membuat ramalan.
- penilaian dibuat berdasarkan jadual / gred yang dihasilkan melalui pengiraan perangkaan (statistik).
- penilaian dilakukan sebelum, semasa dan selepas satu atau beberapa topik pelajaran.
- penilaian merangkumi aspek pengukuran dan pengujian.
No comments:
Post a Comment