~ dikenali juga sebagai perjanjian pembelajaran kontrak yang dibuat antara guru dan
pelajar.
~ persetujuan / kontrak antara guru dengan murid (individu / kumpulan) berhubung
dengan sesuatu tugasan secara bertulis.
~ ia meliputi kriteria2 yang berkaitan dengan tugas berkenaan iaitu ;
- bentuk akhir tugasan dihasilkan - tahap manakah tugasan itu perlu disiapkan.
- bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan - adakah secara individu / kumpulan.
- jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan dari setiap individu yang terlibat.
- berapa lama dan bilakah tugasan tersebut perlu disiapkan.
- konsikuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut.
~ kontrak biasanya ditandatangani apabila kedua2 pihak telah bersetuju dengan syarat2/kriteria2 yang telah ditetapkan.
~ fungsi kontrak pembelajaran
- pelajar mengenalpasti dan merekod.
- menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
- mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
- menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
- menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
- membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir.
4. Penilaian Melalui Soal Jawab
~ ia membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid2nya melalui soal
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
~ sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauhmanakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
~ melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
~ kemudian, guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.
No comments:
Post a Comment