Sunday, May 10, 2009

Interaksi 7 - Kaedah Penilaian Bahasa

3. Pemerhatian melalui Kontrak Pembelajaran
~ dikenali juga sebagai perjanjian pembelajaran kontrak yang dibuat antara guru dan
pelajar.
~ persetujuan / kontrak antara guru dengan murid (individu / kumpulan) berhubung
dengan sesuatu tugasan secara bertulis.
~ ia meliputi kriteria2 yang berkaitan dengan tugas berkenaan iaitu ;

  • bentuk akhir tugasan dihasilkan - tahap manakah tugasan itu perlu disiapkan.
  • bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan - adakah secara individu / kumpulan.
  • jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan dari setiap individu yang terlibat.
  • berapa lama dan bilakah tugasan tersebut perlu disiapkan.
  • konsikuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut.

~ kontrak biasanya ditandatangani apabila kedua2 pihak telah bersetuju dengan syarat2/kriteria2 yang telah ditetapkan.

~ fungsi kontrak pembelajaran

  • pelajar mengenalpasti dan merekod.
  • menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
  • mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
  • menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
  • menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
  • membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir.

4. Penilaian Melalui Soal Jawab
~ ia membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid2nya melalui soal
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
~ sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauhmanakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
~ melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
~ kemudian, guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.

No comments:

Post a Comment