1. Ujian Objektif
- ia memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang betul dan paling baik.
- pemeriksa yang berlainan akan memberikan markah yang sama apabila memeriksa kertas yang sama.
- ia terbahagi kepada dua iaitu :
- item respon bebas - memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan pada ruangan yang disediakan. Contohnya, jawapan di hujung soalan dan melengkapkan pernyataan.
- item respon tetap - memerlukan pelajar memilih jawapan betul atau paling tepat. Jawapan mungkin dipilih daripada dua atau lebih pilihan. Contohnya, item dua pilihan seperti betul-salah, setuju-tak setuju. Selain itu, soalan padanan dan soalan aneka pilihan.
- ia terbahagi kepada 3 bahagian iaitu ;
- stimulus(rangsangan) - bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan itu didasarkan ; berbentuk teks,grafik,jadual/perbualan.
- stem - bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat, ayat tidak lengkap atau soalan.
- jawapan pilihan - bahagian soalan yang mengandungi pilihan jawapan (A B C D)(i ii iii iv) yang biasanya berbentuk angka, simbol, masa, gambar rajah dll.
- prinsip pembinaan soalan objektif :
- elakkan meletakkan jawapan semua di atas.
- elakkan penggunaan perkataan yang membawa maksud negatif dalam soalan dan jawapan.
- pernyataan, petikan dan maklumat seperti peta, rajah, jadual dan sebagainya hendaklah mempunyai perkaitan langsung dengan soalan.
- elakkan penggunaan rangkai kata yang berulang dan berbunga-bunga.
- tatabahasa hendaklah konsisten dalam semua pilihan jawapan.
- elakkan penggunaan bahasa asing yang tidak lazim dan sukar difahami.
2. Ujian Subjektif
- satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan,pengalaman,kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.
- ia terbahagi kepada dua jenis iaitu :
~ item jenis struktur
- item disusun dan diatur secara automatik serta berkembang untuk menjadi rangka kepada satu persoalan yang lebih besar / berkaitan dengan satu2 tema.
- terbentuk daripada satu atau dua bahagian iaitu jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataan dan bahan2 yang disertakan pada soalan.
- beberapa item pendek boleh dihubungkan menjadi set item2 yang dibentuk dengan menggunakan rangsangan yang sama.
- ia juga mengandungi item objektif dan item esei.
~ item jenis esei
- memberi peluang kepada pelajar melakukan gerak balas dalam tulisan dengan menggunakan perkataan sendiri.
- gerak balas memerlukan jawapan yang meluas dan bebas dari segi mengumpul fakta, menilai fakta, mengatur idea dan menggembleng idea2 secara logik untuk menghasilkan jawapan asli.
- ia boleh mengukur peringkat kognitif yang tinggi.
- tindak balas bersifat subjektif --> berbeza dari segi mutu / merit.
~ Prinsip pembinaan soalan esei :
- penulis semak sukatan pelajaran dan objektif pengajaran --> soalan menepati sukatan pelajaran dan objektif pengajaran.
- arahan jelas iaitu panjang jawapan sama ada pelajar perlu menjawab dalam kertas soalan (isi ruang kosong) atau dalam kertas jawapan.
- soalan ditulis secara padat, jelas dan tidak berbunga2.
- aras kesukaran perlu setara.
~ Jenis item terbahagi kepada dua iaitu :
- tindak balas terhad - membataskan isi dan bentuk tindak balas. Had kepada skop / topik tertentu. Ukur aras kognitif isi yang terbatas --> kurangkan masalah kebolehpercayaan pemarkahan.
- tindak balas lanjutan.
No comments:
Post a Comment