Sunday, May 10, 2009

interaksi 4 - pembinaan ujian

1. Ujian Objektif
  • ia memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang betul dan paling baik.
  • pemeriksa yang berlainan akan memberikan markah yang sama apabila memeriksa kertas yang sama.

- ia terbahagi kepada dua iaitu :

  1. item respon bebas - memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan jawapan pada ruangan yang disediakan. Contohnya, jawapan di hujung soalan dan melengkapkan pernyataan.
  2. item respon tetap - memerlukan pelajar memilih jawapan betul atau paling tepat. Jawapan mungkin dipilih daripada dua atau lebih pilihan. Contohnya, item dua pilihan seperti betul-salah, setuju-tak setuju. Selain itu, soalan padanan dan soalan aneka pilihan.

- ia terbahagi kepada 3 bahagian iaitu ;

  1. stimulus(rangsangan) - bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan itu didasarkan ; berbentuk teks,grafik,jadual/perbualan.
  2. stem - bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat, ayat tidak lengkap atau soalan.
  3. jawapan pilihan - bahagian soalan yang mengandungi pilihan jawapan (A B C D)(i ii iii iv) yang biasanya berbentuk angka, simbol, masa, gambar rajah dll.

- prinsip pembinaan soalan objektif :

  • elakkan meletakkan jawapan semua di atas.
  • elakkan penggunaan perkataan yang membawa maksud negatif dalam soalan dan jawapan.
  • pernyataan, petikan dan maklumat seperti peta, rajah, jadual dan sebagainya hendaklah mempunyai perkaitan langsung dengan soalan.
  • elakkan penggunaan rangkai kata yang berulang dan berbunga-bunga.
  • tatabahasa hendaklah konsisten dalam semua pilihan jawapan.
  • elakkan penggunaan bahasa asing yang tidak lazim dan sukar difahami.

2. Ujian Subjektif

  • satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan,pengalaman,kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.
  • ia terbahagi kepada dua jenis iaitu :

~ item jenis struktur

  • item disusun dan diatur secara automatik serta berkembang untuk menjadi rangka kepada satu persoalan yang lebih besar / berkaitan dengan satu2 tema.
  • terbentuk daripada satu atau dua bahagian iaitu jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataan dan bahan2 yang disertakan pada soalan.
  • beberapa item pendek boleh dihubungkan menjadi set item2 yang dibentuk dengan menggunakan rangsangan yang sama.
  • ia juga mengandungi item objektif dan item esei.

~ item jenis esei

  • memberi peluang kepada pelajar melakukan gerak balas dalam tulisan dengan menggunakan perkataan sendiri.
  • gerak balas memerlukan jawapan yang meluas dan bebas dari segi mengumpul fakta, menilai fakta, mengatur idea dan menggembleng idea2 secara logik untuk menghasilkan jawapan asli.
  • ia boleh mengukur peringkat kognitif yang tinggi.
  • tindak balas bersifat subjektif --> berbeza dari segi mutu / merit.

~ Prinsip pembinaan soalan esei :

  • penulis semak sukatan pelajaran dan objektif pengajaran --> soalan menepati sukatan pelajaran dan objektif pengajaran.
  • arahan jelas iaitu panjang jawapan sama ada pelajar perlu menjawab dalam kertas soalan (isi ruang kosong) atau dalam kertas jawapan.
  • soalan ditulis secara padat, jelas dan tidak berbunga2.
  • aras kesukaran perlu setara.

~ Jenis item terbahagi kepada dua iaitu :

  • tindak balas terhad - membataskan isi dan bentuk tindak balas. Had kepada skop / topik tertentu. Ukur aras kognitif isi yang terbatas --> kurangkan masalah kebolehpercayaan pemarkahan.
  • tindak balas lanjutan.

No comments:

Post a Comment